מסעות קומים

לינקים מסעות קודמים
(הלינקים מובילים לפוסט הראשון במסע. כדי להתקדם לפוסט הבא לחץ/לחצי על החץ האדום הימני בסוף הפוסט)

חוצה אירופה 2014 - מאמסטרדם לרומא במאה יום
פמיר היי ווי 2015 - חוצה קירגיזסטן (פורסם בבייקפאנל)
טראנס אמריקה 2016 - מאסטוריה, אורגון לניו יורק סיטי
הדרך לאיסטנבול 2017 - מסע בארצות הבלקן, מוינה לאיסטנבול
אל לב המאפליה 2018 - סובב קמבודיה ודרום תיאלנד
חלומות של אחרים 2018 - מסע חוצה אלפים מטורינו לפריז
יונייטד קינגדום 2019 - מסביב לאיים הבריטיים


יום שישי, 9 באוגוסט 2024

לטפס אל הפס וכמעט להתפגר בדרך

 התעוררתי הרבה לפני עלות השחר, כנראה מדאגה. הדלקתי אור קטן ושקעתי במפות, חישבתי מסלולים, ניסיתי לקרוא בלוגים של מי שעשה את זה לפני, ועם עלות השחר גיליתי את הבעיה - אני על הנהר הלא נכון. בנהר המקביל, שם כל מקומות הלינה, המסעדות, הקמפים. שם גם עובר מסלול היורו וולו 5 הפופולרי. בפזיזות של שמחה הזמנתי חדר באכסניה שנראתה לי פחות או יותר בחצי הדרך אל הפס, מיהרתי להתקפל  ולהתגלגל בירידה את כל מה שטיפסתי אתמול - כ 17 ק"מ ו 400 מטר למטה, אל מפגש הנהרות שבו טעיתי. 

הואדי הלא נכון

מלא אמביציה לפצות על הטעות של אתמול התחלתי לטפס במרץ והמנוע שורק חרישית בין רגלי. לאחר כ 400 מטר של טיפוס אנכי עצרתי רגע לנוח והעפתי מבט במפה, ופתאום מסתבר לי שהאכסניה שאליה אני חותר שוכנת 13 ק"מ קדימה ו 1300 מטר מעלי. מה? מזתומרת? מה פה קורה שם? אני מדווש כבר שעות ושרפתי כבר חצי מהחשמל, איזה סיכוי יש לי להגיע? התיישבתי באיזה פונדק דרכים וביקשתי שיאפשרו לי טעינה בזמן שאני בולס תפסטה. מסתבר שכשהזמנתי את האכסנייה לא הבחנתי בסרפנטינות הצפופות שמובילות אליה. 


הואדי הנכון

ממשיכים. צברתי עכשיו עוד טיפת חשמל. נקווה. תוך כדי הזחילה אני קולט ש 13 קמ על 1300 מטר זה שיפוע ממוצע של 10%. זה אומר שעל כל 100 מטר שאני מתקדם אני מטפס לגג של בניין בן 3 קומות, ויש לי 13 ביניינים כאלה לעשות, אללה-יוסטור-ואחותו-הצולעת. 


פה אפשר להתרשם מהשיפוע, וגם ממגוון הרכבים שבדרך

כבר אחר צהריים רבע לערב. מתחיל להיות קריר. עצרתי באיזו פינה והכנתי קפה חזק. עוד מאה מטר והופה - האופניים הדליקו אדום ונעצרו. נגמר החשמל במחסנים. הכביש ריק לגמרי, אין עולה ואין יורד. אני בגובה 1800 ושלושה ק"מ מהפס. ענן אפור עולה מהעמק ורוח קרה מקפיאה אותי. אני רועד ומנסה להחליף בגדים. יש לי סחרחורת. לא מסוגל לדווש מטר בלי חשמל. מנסה לדחוף ברגל ונעצר כעבור 10 מטר. יש לי בחילה. מכונית יורדת מלמעלה, אני עוצר אותה. זו סטיישן עמוסה בציוד. האיש מתחיל לתת לי עצות, תשתה מים, תאכל משהו, כאלה. הוא לא יעזור לי. שחררתי אותו ומיד הצטערתי. כבר ניסיתי לצלצל לאכסניה שלמעלה, אין קליטה. הרכב הבא שעובר, אם יעבור, אני לא נותן לו ללכת. אני עומד, מחזיק את האופניים על ברקסים, מנסה להסדיר נשימה לא יודע כמה זמן. רעש של צמיגים מלמעלה. אני מנפנף, הוא עוצר. איש עבה עם שפם עבה, נראה כמו קזאחי או משהו כזה. שום שפה משותפת. הוא מטווה עיגול עם האצבע ונוסע, לאמור: אני מסתובב ובא. והוא בא, וללא אומר ודברים אנחנו מעמיסים את האופניים. 


קררר...

הטטארי זרק אותי בפתח ונסע לדרכו ללא אומר. הריספשן אומרת החדר שלך למעלה, יש לך עוד שתי קומות לעלות. לא מסוגל. אני מתנשף קשות, מתאפק לא להקיא, לא מסוגל להירגע. איזה אופנוען נותן לי בקבוקון וויסקי של דיוטי פרי, זה ירגיע אותך הוא אומר. ואכן אני מגייס כוחות ומזדחל מדרגה מדרגה, החפצים שלי פזורים במדרגות, ונופל על המיטה.


שוויץ, המדינה שבה אתה יורד אל העננים


בוקר. רק אני עומד על הרגליים כבר סחרחורת. מישהו אסף את התיקים שלי והניח אותם בפתח החדר. אולי האופנוען. אני יודע מה יש לי. מחלת גבהים. כבר היה לי את זה בעבר, בטראנס אמריקה, בוויומינג. שם למדתי שהלימיט שלי זה 2000 מטר. מעבר לזה הריאות שלי לא נותנות תפוקה מספקת. אבל, וזו הבעיה האמיתית שבגללה באו כל התעויות האלה - האמביציה. היא אוכלת לי תמוח ושותה לי את ההגיון. אני רוצה לעבור את הפס ושוכח הכל: שאני זקן בן 71, עים מחלת ריאות מתקדמת, ועם ידע וניסיון שלא להתקרב ל 2000 מטר. בטח לא ביום אחד. אבל האמביציה שלי לא רואה בעיניים, רק את הפס היא רואה.



סאן גוארדו, הפס. רואים שקר לי, אין לי אוויר ואני בקושי עומד?

אותו אופנוען מאתמול וחברה שלו עוזרים לי להתקין את התיקים, אומרים לי עזוב טעינה עכשיו, תתגלגל מהר למטה, יש לך 15 ק"מ רצוף בלי פדל, שם יחזור לך השכל. עשרים דקות של טיסה במדרון, והסחרחורת כבר חלפה. עכשיו אני שם לב לנוף המדהים שמסביבי ועוצר לצלם, לא ממהר, נותן לגזיה לדבר. קפה של כיף. אופנוע עמוס ציוד חולף על פניי. הם מנפנפים לי. זה הם, אני יודע. אני שמח, מנפנף לעברם בהתלהבות אף שהם כבר מעבר לפינה. בהמשך הצלילה למטה אני משנן לעצמי שוב ושוב שלא להכניס את עצמי למצבים כאלה עוד. זה היה קרוב הפעם, קרוב מידי. מלאה שאתי.




יום שני, 5 באוגוסט 2024

הדרך לורזה וארמון רב תפלצת

 הדרך לוארזה הייתה תענוג יוצא דופן. אבל נתחיל מהעיר המוזרה אלסנדריה, עיר שיותר משהיא עיר היא מקבץ פרוורים בלויים ושדופים שהם מוסלמיים בעיקרם. בכל מבט שתעיף לכל כיוון, תראה יותר ממסגד אחד, ונראה שנבנו בחיפזון ובלי תכנון. בחזית פסאדה מפוארת, מכל שאר העיברים טיח לא גמור, פיגומים שהחלידו על עומדם, קוצים והזנחה. האיטלקים המעטים שנותרו בעיר נראים מכווצים וממהרים לדרכם בין גדודי הגלביות והבורקות. העברתי לילה בגסטהאוס אקראי ומיהרתי להסתלק.


מיד כשיצאתי מהעיר עליתי על שביל אופניים יעודי ויפהפה, רובו מוצל בתוך יערות או לגדות אגם, כל כמה מאות מטרים ספסל תחת עץ, 38 קילומטרים רצופים ללא מכונית אחת עד למרכז וארזה. זה לא שלא היו עליות חדות שהוציאו לי את הנשמה, אבל בלי זה זה לא היה נחשב רכיבת אופניים, לא ככה? אם במקרה תרכבו אי פעם בין אלסנדריה לורזה, תגידו לגוגל מפות 'אופניים' ועליתם עליו. לא תשכחו את השביל הזה!




בורזה השתכנתי בארמון מלכים שהוסב למלון. זו הייתה אחת הלינות העלובות במסע הזה, אם לא בחיים. כל מדי האצילים והחיוכים המזויפים של הצוות, או שמע נקרא להם המשרתים המתנשאים ועתירי הגינונים, שסבלו קשות מפני שלא הייתה לי עניבה, או אולי מפני שלא השתחוויתי לפניהם ולא דיברתי איטלקית מושלמת, או, למצער, אנגלית רהוטה. האופניים שלי עיצבנו אותם במיוחד מפני שלא הסכמתי להשאיר אותם ברחוב, והתעקשתי שיאפשרו לי להכניס אותם למקום בטוח, למשל על המרבד היוקרתי שבלובי, ליד הפסנתר. במוסך שלנו כל המקומות מוזמנים מראש ע"י אורחים אמרו לי. התחלתי לגלגל את האופניים פנימה ואיימתי שאני מחייג מייד למשטרת התיירות (יש דבר כזה בורזה)

 ואז קראו למנהל. חיוכים מאולצים, אדוני סר, סר אדוני. למעשה יש לנו חדר מזוודות אבל צריך לעבור עם האופניים דרך הלובי ועל השטיח האדום, וזה לא בא בחשבון, אומר כבוד פפיון. אז תקרא לשני משרתים בריונים, למשל זה שפה וזה ששם בפינה, אמרתי לו, שישאו את האופניים באוויר אל חדר המזוודות. 


לא קשור. סתם כדי לנשום רגע

טיפות זיעה החלו לבצבץ על מיצחו. לחשושים, התייעצויות, ואכן שני הבטלרים בשלומיאליות מרובה הרימו גלגל אחד וגררו את האופניים פנימה, כשהגלגל האחורי משאיר קו בולט של אבק דרכים על השטיח האדום להנאתי המרובה. גם מספר אורחים בעלי עניבות ושמלות ערב שהביטו במחזה הבליעו חיוכיי הנאה. כנראה שגם להם כל גינוני הטקס כבר יצאו מהאף. אני, טמבל שכמותי, החזקתי כל הזמן את הסמארטפון ביד, אבל לא הייתה לי החוצפה לצלם את המחזה. כמה חבל! (ואיפה קובי יונתן כשצריך אותו?)


בקיצור לא צילמתי כלום במלון הזה. קוראים לו "פאלאס גרנד הוטל ורזה" תעשו גוגל.


אחר כך התגלגלתי ללוגאנו. 

לוגאנו עיר יפהפייה שיושבת על שפת אגם לוגאנו המפורסם, ובצדק גמור! קשה לתאר במילים את ההוד והפליאה של הצוקים האדירים, הנוחתים מכל עבר ישירות אל מימי האגם, המנוקד במאות סירות משייטות חרישית במימי הבדולח. מיד כשהגעתי לא יכולתי להתאפק, והסתובבתי על שפת האגם הלוך ושוב, נהנה מהרוח הקלילה והמראות המהממים, עד שירד הערב ונהייתי רעב. זוכרים שבסרט ספרות זולה טרבולטה מספר לחבר שלו שבאירופה קוראים לביג מק 'לה גרנד מק' ובמקום קטשופ מטביעים אותו במיונז? זה בדיוק מה שקרה לי! קיבלתי קציצה טובעת באמבטיה של מיונז כשלראשה לחמניה זעירה, כמו הכיפה על פדחתו של בנט. איך אפשר לאכול דבר כזה? הייתי רעב אז טרפתי, מתאפק לא להקיא. לפחות הקולה הייתה בול בטעם של קולה. יש דברים שראויים לכל שבח, קולה זה אחד מהם.



ואז הגעתי למוטל בלי בן אדם. כבר התרגלתי לאלה. קוראים לזה "סלף צ'ק אין". אתה מקבל במייל קוד סודי שאיתו אתם פותח כספת ובתוכה צ'יפ שאמור לפתוח לך ת'דלתות. את הכניסה פתח. את הכניסה לקומה פתח. את החדר לא פתח. ניסיתי ניסיתי לא פתח. הגברת בטלפון הסבירה לי שוב ושוב, כאילו אני ילד מפגר, לא עזר, והערב כבר נהיה לילה, ואני תקוע בחוץ, והטלפון על אדי דלק אחרונים. האישה נבהלה קצת ואמרה תן לי כמה דקות, אני מנסה למצוא פתרון. חצי שעה אחר כך היא הופיעה, כולה מתנצלת אלף פעם, וניסתה בעצמה. כלום. צלצלה למנהל, אמר לה במקום להוריד את הידית, תרימי אותה. נפתח.

נראה שהשוכן במרומים - אם יש כזה - לא סובל שאני נהנה. חייב לבאס מידי פעם. בסדר. גם לזה התרגלתי.


עושה חשק. (לא ברור למה, אבל לאמשנה)

בלוגנו עשיתי יום הפסקה. לנוכח הפס הגדול שלפני, רציתי לעשות שינוי באופניים כך שיהיו לי הילוכים יותר נמוכים. חשבתי להחליף את הפלטה הגדולה לקטנה יותר ולהרוויח כוח בדיווש. כבר נכנסתי ל 2-3 חנויות אופניים, לא רצו לגעת בתירוצים שונים. ואז בדרכי לחפש מסעדה חלפתי על פני חנות אופניים שבחלון היה לה אופניי ספשלייזד לא בדיוק כמו שלי, אבל עם אותה מערכת חשמלית. החנות הייתה סגורה, אז צילמתי את הפתק על הדלת וצילצלתי בבוקר.

רוברטו אמר אני לא מבין אותך, אבל תביא את האופניים, אולי אותם אני אבין. טסתי אליו. אמר אני לא מפרק את הקרנק כי צריך כלי מיוחד של ספשלייזד ואין לי אותו. אחליף לך קסטה. שלך 42 שם לך 46. זה יקח זמן, אבל אתה לא הולך ועומד כאן על רגל תורנית, אני לא עושה כלום בלי שאתה רואה. סבבה אמרתי. ממילא אין לי לאן ללכת בלי האופניים, קדימה רוברטו. הוא פרק בזריזות של חתול, מראה לי כל בורג ואני מהנהן. לבסוף כשהרכיב הכל הוא הראה לי שהגג"ש הגדול שנוסף לא בקו עם הפלטה מקדימה לכן השרשרת תיפול. מה עושים? שאלתי. כאן הוא עבר לאיטלקית ודפק הסבר תוך תנועות ידיים של נגר עם פלס ביד. לא הבנתי כלום אבל קלטתי "שיפטר" "דריילר" ו - "ספייסר" סומך עליך רוברטו, יו אר מיי אינג'ל, קדימה. פירק שוב, החליף, שינה, שינה שוב, ספר, ספר שוב, הרכיב.

עכשיו אתה עושה סיבוב כאן ימינה יש עליה חדה בלי מנוע. אים עברת אותה, תתחיל לשלם. עברתי!! רוברטו החליף שרשרת ורפידות, כיוון, שימן. שילמתי בשימחה.


איזה אלוף! לחצתי לו יד בכוונה רבה. הוא חייך. בון וויאז' אמר, גם הוא בכוונה רבה. רוברטו ואני לא נתראה שוב לעולם, אבל אנחנו חברים. בדוק!

.

גאון בעבודתו


מחר הפס הגדול. 1340 מטר טיפוס והריאות שלי ב 47% תפוקה (מוכח רפואית). אני קצת חושש. בו נגיד תאמת - מפחד. אני מנסה לחלק את זה לשניים ולא מוצא שום אפשרות לינה באמצע.


 אתה שם במרומים שלא קיים, תעזור קצת נו, אני צדיק תמים, ואתה יודע את זה! לא תעזור?

 פליזזז…



 





יום שני, 29 ביולי 2024

פו טפו

 עדיין לאורך החוף העמוס והפסיכי הגעתי עד גנואה, ובפרוורים איתרתי B&B שנראה לי נחמד, גם הוא בנבכי סמטאות, אבל לא מאוד תלולות הפעם. קיבלה אותי גברת מבוגרת ועבת בשר, לא קלטתי את שמה. נקרא לה מאדאם ברשותכם. היא הכניסה אותי לחצר פנימית מטופחת ושיכנה אותי בדירה נושנה, דומה לדירות מושב משנות ה 50 אצלנו. הדברים החדישים ביותר בדירה היו מתקן מים תואם מי עדן ומאוורר משנות ה 2000. ובכל זאת זו הייתה דירה נעימה, כמו תמיד בבית של סבא וסבתא. 



בעוד אני מתרווח בדירה, מאדאם עבדה בחצר שעה ארוכה. בשלב מסוים שלפתי את ערכת הקפה שלי והצעתי לה קפה. לא לא!, היא קפצה, אני המארחת פה ואני זו שמציעה לך קפה! שלפה מקינטה והכינה לשנינו קפה אלוהי, התיישבה מולי והפטפטת החלה. היא דיברה איטלקית משחילה מדי פעם מילה באנגלית, אני דיברתי אנגלית מתובלת במילה איטלקית ככל שהספקתי ליתפוס. ושוב, לא הבנתי כלום אבל הבנתי הכל! מעניין שמכל השפות הלטיניות איטלקית הכי קלה לי, ואני כמעט מבין מה אומרים לי. כיף לפטפט!


הבית של סבתא

גם בדיווש מתון באזור כמעט מישורי אני מתנשף כל הזמן תודות למחלת הריאות שלי, וחייב לנוח מידי כמה קילומטרים. עצרתי בגנ"ץ (גינה ציבורית) נעימה וצנחתי על ספסל. אל הגינה באו אם צעירה ושתי ילדות וכלבלב. בזמן שהאם משקה את הכלב, הילדות החלו לקפץ ולשחק בדשא והכלב הצטרף לחגיגה, רץ כמו ברק, רודף ונרדף בו זמנית. הילדה הגדולה עשתה גלגלונים מושלמים והקטנה ניסתה לחקות אותה, מתהפכת ונופלת שוב ושוב. איזו קלילות! איזו גמישות! ואיזו חדווה! קנאה נושנה ניקרה במעמקי נשמתי. גם אני כל כך רציתי. אבל לי יש את ה COPD שלי (עווית סימפונות כרונית) ואת אסטמה אחותה משולבות יחד מילדות. בגיל בית הספר, כשכולם שיחקו כדורגל, אני נאלצתי להיות השופט או לעמוד בצד ולהעיר הערות (שכולם שנאו), מעמד נפסד ומבאס עד אין קץ. צחוק הגורל, וניחנתי גם בגוף אתלטי וגמיש, והתסכול רודף אותי כל חיי. כל חיי אני במלחמה קשה, מתמדת, לנוע למרות הכל, למצוא ולהמציא דרכים לנשום, להתגבר. למזלי הרב מצאתי את האופניים, הספורט שבו אני יכול להפעיל את הגוף, ועם נחישות והמון ניסיון להיות כמעט כמו כולם, ואפילו לטייל בכל העולם כמו שאני אוהב, לאט לאט, ככל שאני מסוגל, בלי לספור קילומטרים ובלי לחשב את הזמן.



ואז באו ההרים, ועימם אנשים פחות נחמדים. הגסהאוס שאיתרתי הפעם נמצא בגובה 720 מ’ מעל פני הים, ואני מתחיל בגובה כ 20 מטר. על פי האפליקציה יש לי מעל 900 מטר לטפס היום. לא נבהלתי, לקחתי דאבל משאף ויצאתי לדרך. כשהחלו העליות הכבדות, אני והמנוע הצלחנו לסגל לנו איזה קצב, זון, שאיפשר לי להתקדם בקצב סביר גם בעליות התלולות שלא נגמרו. מידי פעם עצרתי לג’ל ומשאף, פעם אחת כשהתחיל להגמר לי ממש, עצרתי באיזה ספסל והכנתי קפה טורקי חזק. עזר. רק הסוללה הלכה ונגמרה בקצב אש. לבסוף הגעתי למקום במרומי ההר תשוש, בלי סוללה ובלי אוויר, ואין איש.


עודי תוהה כה וכה שני שכנים חביבים קרבו והתנדבו לצלצל לבעלבית שיבוא. כשהוא סוף סוף הגיע, הוא בא בלי אנגלית ובלי רצון. למר גורלי, הסתבר שהחדר שלי בעליית הגג. עוד 10 מטרים של טיפוס אנכי נוספו למר גורלי. החמצתי פנים בגלוי מולו; היו לו חדרים פנויים גם בקומה הראשונה. כאן החל הוויכוח שלנו. נערה שכנה יודעת אנגלית (בערך) התנדבה לתרגם כשהסברתי לו שאני צריך תקע לטעון את האופניים, ובלי טעינה אני לא זז. כאן הרגל שלו החלה לרטוט בעצבים. בשלב זה כבר התאספו כמה שכנים לשמע המהומה, ושכנעו אותו במילים יפות לאפשר לי להשחיל כבל מהמרפסת אל המטבח הסמוך. אדום מזעם הוא הלך לדרכו ואני פרשתי, עם שלוש הפסקות התאוששות, למרומי חדרי. מאוחר יותר הצצתי מהחלון שלמעלה על האופניים, והינה מישהו הניח זר פרחים קטן על מעקה המרפסת. כמה יפה. אח, אנחת רווחה נמלטה מגרוני, כל הזמן ידעתי שהקהל איתי. איזו מחווה מקסימה!

פרחים בפינת המרפסת

הסמטה שלי

אני רוכב בכביש חקלאי צר בלב שדות אורז מוצפים מאופק לאופק, מרושתים בתעלות השקייה לאין ספור. כמו בתאילנד. זה עמק הפו. רק אתה עוצר לשניה וגדוד יתושים גדולים כזאבים נכנס לך לפה. לכן יקרא שמו פו-טפו. בחמישים קילומטר לא צברתי 10 מטר טיפוס מצטבר, והסוללה בקושי החסירה שני קווים מתוך 15 במד הטעינה שלה. היה חם למות ולחות אלף חמש מאות אחוז. ובכל זאת היה כיף לדווש בנוף הירוק, שקט ורוגע, כל כך שקט, שזבוב שחולף במרחק 20 מטר קורע את הדממה. הזמנתי חדר במסעדה שיש לה חדרים למעלה, מי יודע לאן אגיע. הרפתקה חדשה בפתח, ליבי אומר לי, אבל לרוב הוא מדבר שטויות.


הדרך משום מקום לאף מקום

פו טפו


יום רביעי, 24 ביולי 2024

מדרגות לגן עדן

 חיפשתי מקום ללילה. איתרתי גסט האוס במרחק סביר שממוקם מצוין ממש על החוף. בתמונה הייתה טרסה מקסימה מטר מהגלים. המחיר היה זול להפתיע, קצת מחשיד, אבל התעלמתי ומיהרתי להזמין. מנואליטו יקבל אותך אמר המייל. יום הרכיבה חלף ונכנסתי לאיזה מקדונלדס אקראי לא רחוק, ובעודי בולס את הדאבל מק - טלפון. בעל הגסטהאוס שואל מתי אגיע. אמרתי תוך חצי שעה. לא דמיינתי את הסימטאות המשוגעות על צלעו של צוק ששיגעו אותי שעה ארוכה ולא הסכימו להתאחד עם בגיפיאס. לבסוף, באיחור ניכר הגעתי למקום שהגיפיאס הראה, והינה אני  על כביש תלול שאכן ממבט על, כמו שהמפה מראה, נמצא כעשרה מטרים מהים אממה, בגובה 50 מטר.


שום בית לא היה שם, רק גרם מדרגות תלול תלול המוביל למרומי הצוק. עודי תוהה כה וכה והינה ראש מציץ אלי מאי שם במרומים. מנואליטו? אני צועק לו, סי סי הוא עונה. אני מתחיל לצעוק לו שאני מבטל, ותוך שניות אדם זקן נמרץ כנער צץ במורד המדרגות. אל תדאג יקוב, הוא אומר, אני אעזור סופיטו. רק מלראות מה שעיניי רואות כבר התחלתי להשתנק.


מנואליטו הכתיף את כל התיקים והציוד אמר אתה תביא את האופניים ורץ למעלה. מה אני יכול להגיד לו? איך שהוא התחלתי להתקדם למעלה דוחף תאופניים מדרגה מדרגה. לא עברתי 10 מדרגות והריאות הדפוקות שלי כיבו את עצמן לדעת והעיניים ראו כוכבים סגולים. יללה בוא כבר נמות, אמרתי לעצמי. חייתי מספיק ואין מקום טוב מיזה להתפגר, הגופה תתגלגל ישר לים. זה ה'סטרווי טו הבן' שלי. לא הספקתי לחשוב והינה מנואליטו צץ שוב ותולש ממני את האופניים, אומר שב קצת ותגיע לאט לאט, ועף למעלה. מדרגה מדרגה זחלתי לי לאיטי וחשבתי על סולם יעקב הנאבק במלאכי שמיים. זהו, הבנתי! זה למה קוראים לי יעקב!


קטע מהמדגות

המקום למעלה הוא אכן גן עדן. כל מה שבן אדם צריך, בירות, בריזה קלה מהים, ענבים קפואים לנישנוש - תענוג שטרם הכרתי, טרסה מגניבה עם קמפרי צונן (וזורק…) ולימונצ’לו (עוד יותר זורק) מעשה ידיו של מנואליטו. מנואליטו הוא לא פטפטן לא קטן וסיפר לי סיפורים בלי סוף רובם באיטלקית עסיסית שלא הבנתי אבל הבנתי הכל! (פרדוקס, אני יודע, אבל ככה זה בגן עדן) הוא בן 68, שנתיים צעיר ממני, קראתי לו ילד והוא קרא לי סבא. יש לו 5 חדרים והוא מעלה את כל המזוודות של כוווולם למעלה בריצה בלי להזיע, וגם מביא סלים של מצרכים ואספקה. אדם בקצב הטורבו. מעלית אנושית. הוא מצניע בכוונה את המיקום המדויק של הגסט האוס, כך סיפר לי, כי אם ידעו אנשים לא יבואו, ולאחר שהאורחים כבר למעלה הם מהללים את המקום. הינה, לאחר העינויים שעברתי בדרך לפה גם אני מהלל. עוד פרדוקס


מנואליטו

אני רוכב על טיילת החוף לכיוון גנואה. הדרך מאוד יפה, נכנסת ויוצאת למינהרות, מטפסת על צוקים, צוללת לגאיות. החוף, כל הדרך, וואני מדבר עשרות ומאות קילומטרים רצופים, מפוצצת בנופשים בצפיפות מטורפת שגם סמלנים עצבניים בהפגנת קפלן לא מתקרבים אליה. וכל הדרך מרוצפת גלידריות  ששלושים מטר בלי גלידריה זה ממש מדבר. והגלידות באמת כל כך טעימות, שאני עוצר כל חצי שעה לגלידונת קטנה. היברידי אני. נוסע על חשמל וגלידה


חלק מהגלידריות הן גם באר בצדן האחר, ולקראת סוף היום אני מבקש יין. המוזג המותש מיום פסיכי שולח זרוע ומוזג בלי לשאול מה שיש לו על הדלפק. כשאני מתעקש שאני רוצה דווקא אדום והוא נאלץ להתכופף אל מתחת לדלפק הוא נאנח עמוקות ופולט קללות עסיסיות ברצף מתחת לשפם שאין לו: קנפה קולה פצה מצ'ה טיבו ביטו מוטו! פלברה!

לא מבין כלום אבל ככה זה נשמע. מת על הנגינה של הדיבור שלהם! אז אני עונה לו שימשיך…

  • פונטה מוצ'ה פרלה וגילה קולו מול פולו בטטה!

הדלקתי אותו

  • פרררה מצ'יטו קמממה לרררסה פצ'צ'ה מלגה איטליייה!

וזה נמשך ונמשך עד ששנינו מתגלגלים מצחוק ונגמרו לי ההברות להמציא, והוא מתכופף שוב מתחת לדלפק, שולה את הלימונצ'לו הסודי שלו ומוזג לשנינו.

  • וויוה לה איטלללליה!

  • ויוה ויוה!

כמובן שאין לי מושג מה הוא אומר, אבל אני אוהב את הטונציה של האיטלקית ועושה הכל כדי לגרום להם לזמר, וכמה שיותר ברגש.

עכשיו אני רוכב בזיגזגים והסימטאות להגיע למלון מסתבכות לי פי עשר…



אז חשבתם שתקבלו נופים וקיבלתם אנשים. מה אני יעשה. מתי כבר תבינו שאלה הנופים הכי מגניבים פה, הה? הה? מתי?


יום שבת, 20 ביולי 2024

ימים ראשונים

 

לפעמים קלישאות הן נכונות. למשל זו שאומרת שהיום הראשון במסע הוא תמיד הכי קשה. הינה, תראו פה >>>

יוצא לדרך


הייתי צריך להגיע לנתב"ג בשלוש בלילה ומהבוקר הייתי עסוק באריזות ובלשכוח כל מה שהבטחתי לעצמי לא לשכוח, ולא עצמתי עין לשניה. המזוודה התפרקה בטיסה ואיכשהו הצלחתי לקשור אותה קצת עם גומיות האופניים שהיו לי, אבל הפסיקה להתגלגל. יענו הלך הגלגלים. האוטובוס זרק אותי 500 מטר של עליה תלולה שחלקה מדרגות מהבית של ג'ולי שבראש ההר. איזה בחור ראה אותי כמעט מתעלף במדרגות ועזר לי קצת. בעלה של ג'ולי הנחמד הכין וטען לי את האופניים ביוזמתו והכין לי קפה בהבעה של יללה, סיים ת'קפה וביי. רצוץ מחוק צלוע ומחלוק, התגלגלתי כד ניס שם לקחתי צימר ומיד נפלתי לשינה של 14 שעות. בחוסר יכולת להזיז אצבע לקחתי עוד יום בצימר למנוחה והתארגנות.

הבוקר אור, ויצאתי לדרך כולי שמחה ועזוז, אך עד מהרה האחורי התחיל לשוט. לגיטימי אחרי שנתיים באיזה מחסן. החלפתי פנימית, ואז הקידמי אותו דבר. אבל עוד פנימית כבר לא הייתה לי, אז ישבתי בסבלנות ואיתרתי את החור לפי השמיעה ותיקנתי עם מדבקות של פעם. ואז באו העליות וספגטי הכבישים של מונקו…


צרות של עשירים

מונקו בנויה על כמה צוקים שיורדים אל המפרץ כמעט אנכית. כמעט כל המדרונות התלולים מכוסים בווילות דימיוניות המשקיפות אל המפרץ המנוקד במאות יאכטות דימיוניות אפילו יותר. מרחוק אפשר להבחין ביופי הטבעי של הצוקים היורדים אל המפרץ הכחול, אבל כשמתקרבים - אוי ואבוי…

המיליארדרים האומללים, שכדי להגיע מהבית אל היכטה העוגנת לא יותר מ 500 מטר למטה  בקו אווירי, צריכים להוציא את הפרארי מהחנייה הצרה (כאמור הכל על מדרון תלול) או לצוות על הבאטלר, ואז להזדחל בפקקים תמידיים, שנמשכים יומם ולילה בכבישים הצרים והמבולגנים על שפת התהום, שעתיים שלוש עצבניות ביותר, ונאלצים לפתוח חלונות כדי לצרוח על הנהגים האחרים, וכך הלך גם המזגן. וכדי לשוט ביאכטה הם צריכים להזמין מראש ולהמתין שעות לנתב שישיט להם את היאכטה החוצה מהמרינה הצפופה בלי לרסק 10 אחרות. מיליארדרים שהם עלובי החיים. 

דיוושתי הלאה כל עוד רוחי בי.



דרך החוף שאני רוכב בה מהממת ביופיה. אני עובר בשרשרת של ערים עתיקות שבשבילי הן אגדות מהסרטים: כאן (פסטיבל הסרטים המפורסם), סן רמו, פסטיבל המוסיקה שהאירוויזיון ירש אותו ( מישהו זוכר את ג'יגיולה צ'ינקווטי? טוני פפינו?), סן לורנצו (כמה סרטי 007 צולמו שם, גם בריג’יט ברדו בימי הזוהר שלה שכנה שם) וכמובן עיר המבצר אימפריה, משכנם של בני האלים, שהפכה לכינוי לכל האימפריות לעתיד לבוא. אני אולי מערבב שמות ומקומות, אבל אל תשכחו שבעממי שהתפלחנו לקולנוע אמפי דרך הגג של הקיוסק כדי לראות סרטים מאמריקה.

אגב, שמתם לב שאני נהנה עד הגג?



סן רמו



יום שבת, 13 ביולי 2024

חצי כוח






חצי כוח

כבר שבועות שאני עוקב אחרי חבריי שחורשים את העולם במסעות שלהם, וכל כך מתגעגע לדרכים הלא נודעות בארצות רחוקות, לגסט האוס נידח, למישהו מעולם אחר שפגשתי לפני שעה וכבר אנחנו חברי נפש, וחושב שלאחר השנתיים הקשות שעברתי (איכילוב פתחו מחלקה על שמי) והשאירו אותי חצי כוח, בשבילי זה כבר קצת אבוד. נחלת העבר. ובכל זאת, בסתר ליבי אני עדיין מקווה ומחכה שאחזור קצת לעצמי ואוכל לצאת לדרך שוב. אבל הלילה הבנתי שלעולם לא אהיה מי שהייתי לפני שנתיים, אפילו לא לפני יומיים. אני מי שאני עכשיו, וגם חצי כוח זה כוח. זה כמו לעבור מאוטו עם מנוע 2000 לאוטו עם מנוע 1000, חצי כוח, אבל עדיין סוחב.  התהפכתי והתהפכתי כל הלילה רדוף מחשבות מעגליות על אוהלים ואפליקציות, קילומטרים רצים והרים מושלגים.


בוהוריים אור, ובעיניים טרוטות מליל נדודים פתחתי רדיו והיה אהוד בנאי. הוא הביא סיפור על מסע הופעות שלו בקווקז. הוא סיפר על אנשים ומפגשים, מראות שראה ורגשות ששטפו אותו, והכל מתובל במוזיקה מקומית מופלאה שהקליט מהרדיו שהיה בחדרו באותה עיירה. אהוד בנאי הוא איש מסעות. כמעט כל השירים שלו הם סוג של סיפורי מסע, בין אם פיזי או רוחני, לרוב שניהם גם יחד. הוא סיפר על אירועים ומראות שזורים ברגשות ומחשבות באופן שכמעט ויכולתי להריח את הטחב שבחדרו. זה פגע לי בול בפוני. פתחתי את בלוג המסעות שלי לראות אם גם אני מספר יפה ככה, כי הרי זה בדיוק מה שאני עושה (או לפחות שואף לעשות) במסעות שלי, רק שהוא חמוש בגיטרה - אני חמוש באופניים. כשתוכנית הרדיו הסתיימה פתאום הייתי ער וצלול לגמרי. בלי להתמהמה דקה הזמנתי טיסה וביטוח, וההתרגשות עלתה לי לגרון ויצאה לי מהאוזניים. יכול להיות שגם התחלתי לקפץ ולרקד, לא יודע. 


בשקט נפשי נדיר נשענתי לאחור רגליים בשולחן ועשיתי קפה וסיגריה. אם יש תאריך ויש נקודת התחלה - יש מסע! אני יוצא לדרך שוב! 

וכמו תמיד - חמוש באופניים.

ותודה לאהוד בנאי, מורה הדרך שלי.




יומיים לטיסה. אני בעיצומה של האריזה והכל בלגן. פתאום קשה לי להחליט מה אני לוקח מבין ים החפצים שפזורים מסביב. כל הניסיון שלי נעלם כלא היה. משתדל להזכיר לעצמי לא לארוז את הפחדים שלי, רק את מה שצריך, וזה סימן שיש לי פחדים. ממש כמו בפעם הראשונה, אני מהסס ומהסס. 

אני טס לניס, צרפת, שם השראתי את האופניים שלי אצל ג'ולי המקסימה לפני שנתיים. עדיין אין לי כיוון ברור. תוכנית החומש שלי הייתה לפנות מערבה ודרומה לספרד, אבל מסתבר שהחום שם באוגוסט מטורף. הייתה לי המחשבה לפנות מזרחה לאיטליה ולאורך המגף, שזה מסלול שטוח בהרבה, אבל חם לא פחות. עכשיו אני חושב לקחת צפונה ללב אירופה, צפון איטליה - שוויץ - אוסטריה - גרמניה. זה כרוך בחציית האלפים עם עליות מהשטן, אבל מאחר שאני לא סופר קילומטרים וגם 30 ביום זה סבבה בשבילי, הכיוון הזה די קוסם לי. אז אני אזחל קצת. לא נורא, אני רגיל.

הינה שכנעתי את עצמי- צפונה. אולי אפילו אגיע לדרזדן, הה? לאותו גסט האוס איפה שהטריפ החשמלי שלי החל לפני שנתיים. ואני גם לא מוותר על ציוד הקמפינג עם כל המשקל שזה מוסיף, כי כידוע אתרי קמפינג זה התחביב שלי, שם אני פוגש אנשים במסע, כמוני, מעולמות אחרים. לחלוק איתם שולחן בקפיטריה המקומית זה תענוג, מתחיל להיות מעניין נכון? אפילו מגניב! אז יללה, גם חצי כוח זה כוח והדרכים קוראות לי!

אז ביי בינתיים, צ'אוצ'או